ICT-ratkaisut ja digitalisaatio ovat välineitä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden paremmalle palvelulle sekä hyvinvoinnin ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja kehittämiselle. Sähköisillä palveluilla voidaan myös tukea kansalaisten mahdollisuuksia itse ylläpitää toimintakykyään ja terveyttään.
Luin torstaina 18.8. ilmestyneestä Helsingin Sanomista jutun
Sami Muntherista, joka eristäytyi kaksikymppisenä kotiinsa mutta tänään toimii mielenterveystyön
erikoisasiantuntijana ja vertaisohjaajana.
Samin tarina voisi olla asiakkaani tarina.
Nuori ihminen sairastuu psyykkisesti ja jää yksin sotkuiseen
ja likaiseen kotiinsa. Arjen hallinta on hävinnyt hyppysistä täysin: uni ei
tule öisin, pesulla ei huvita käydä ja kaupassa voi käydä kerran kahdessa
viikossa tai kauppaostokset kuljetetaan kotiovelle. Mökkiytynyt voi olla aktiivinen netin käyttäjä
ja aktiivinen esim. sosiaalisessa mediassa. Arjen voi täyttää tietokoneella
istuminen ja pelaaminen.
Nuori ei päästä ketään kotiinsa ja kertoo läheisilleen
kaiken olevan ok. Kaikilla läheisiä ei ole lainkaan.
Sami Munther pääsi avokuntoutukseen, jossa oli tapaamisia
säännöllisesti. Kuntoutuksessa kerrottiin mielen sairauksista ja terveellisen
ravinnon, riittävän unen ja liikunnan merkityksestä ihmisen hyvinvointiin.
Vertaistuki oli tärkeässä roolissa Samin kuntoutumisprosessissa.
Nyt Sami voi neuvoa muita samassa tilanteessa olevia, ja
korostaa kotoa ulos lähtemisen tärkeyttä. Kuka tahansa voi vinksahtaa, jos ei
pääse kotoa minnekään. Henkinen kynnys lähteä yksin ulos muuttuu yhä korkeammaksi,
mitä pitempään on ollut neljän seinän sisällä. Pelottaa näyttää itseään
ihmisten ilmoilla ja alkaa miettimään liikaa, mitä muut ihmiset ajattelevat
itsestä.
Kun sähköisiä palveluja kehitetään, täytyy rinnalla kehittää
myös asiakkaan lähelle tulevia palveluja, eli palveluja, joissa asiakas pääsee
välittömään ihmiskontaktiin luonnollisessa ympäristössä. Ihminen tarvitsee
vuorovaikutusta ja kohtaamisia toisten ihmisten kanssa. Olla osallinen
yhteiskunnassa alkaa siitä, että pystyy astumaan kodin ovesta ulos. Monet
sosiaalisen kuntoutuksen asiakkaat tarvitsevat vahvaa tukea yhteisöissä
toimimiseen ja sosiaalisen toimintakyvyn parantamiseen. Vahva tuki tarkoittaa
työntekijän kotikäyntejä parhaimmillaan monta kertaa viikossa ja asiakkaan
viemistä esim. lääkäriin, Kelaan tai vaikka ruokakauppaan, jossa asioiminen
yksin olisi asiakkaalle alussa mahdotonta. Erakoituneen ihmisen kuntoutuminen on joskus
pitkä prosessi, jossa asiakkaan luottamussuhteen syntyminen työntekijään on
kaiken työn perusta. Asiakkaalla voi olla taustalla pettymyksiä ja syviä
haavoja, jotka ovat syntyneet merkityksellisissä ihmissuhteissa.
Sähköiset palvelut eivät riitä mökkiytyneiden asiakkaittemme auttamiseen. Sähköisillä palveluilla voidaan tavoittaa varmasti osa erakoituneista asiakkaista, mutta ne eivät tule koskaan korvaamaan aitoa ihmiskontaktia. Sitä, että ollaan kiireettömästi läsnä, jutellaan kasvokkain, kävellään yhdessä ovesta ulos.
sosiaaliohjaaja
Lahden kaupunki
NOSTE Sosiaalinen kuntoutus
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti