Harjoittelupaikkaa
etsiessäni minulla oli selkeä toive: halusin perehtyä rakenteelliseen
sosiaalityöhön. Vaikka aihe oli ollut esillä opinnoissani ja olin toiminut 1,5
vuoden ajan sijaispätevänä sosiaalityöntekijänä, rakenteellinen työote oli
jäänyt minulle etäiseksi sekä käytännön työssä että opintojen kautta. Arjen
kiireessä painottui usein välitön asiakastyö, eikä laajempaan vaikuttamiseen
tuntunut olevan aikaa tai tilaa. Päijät-Hämeen hyvinvointialueen
kehittämishanke tarjosi mahdollisuuden pysähtyä syventymään siihen, mitä
rakenteellinen sosiaalityö oikeastaan on – ja ennen kaikkea, miten sitä voi
toteuttaa käytännössä. Halusin nähdä, millaista sosiaalityö voi olla, kun katse
suunnataan yksittäisten tilanteiden ohi kohti laajempia yhteiskunnallisia ilmiöitä
ja rakenteita.
Yhteiskuntatieteiden
opiskelijana minua kiinnostaa erityisesti se, miten sosiaalityön keinoin
voidaan tunnistaa ja nostaa esiin ilmiöitä, jotka liittyvät laajempiin
yhteiskunnallisiin rakenteisiin. Rakenteellisessa sosiaalityössä yhdistyvät
monet minulle tärkeät asiat: sosiaalinen oikeudenmukaisuus, kriittinen
suhtautuminen rakenteisiin sekä halu vaikuttaa asioihin laajemmin kuin
yksittäisen asiakastyön kautta.
Harjoitteluni
aikana olen päässyt seuraamaan läheltä, kuinka rakenteellista sosiaalityötä
kehitetään käytännössä – ja miten paljon aikaa, osaamista ja sitkeyttä se
vaatii hanketyöntekijöiltä. Ennen harjoittelua näkökulmani painottui vahvasti
yksilö- ja asiakastyöhön, mutta nyt hahmotan paremmin, kuinka tärkeää on nostaa
esiin myös laajempia ilmiöitä ja rakenteellisia epäkohtia. Sosiaalityöllä on
mahdollisuus toimia tiedon tuottajana ja vaikuttajana – ei vain yksittäisten
ihmisten tukena, vaan osana yhteiskunnallista muutosta. Harjoittelun myötä
ymmärsin konkreettisemmin, mitä kehittämistyö käytännössä tarkoittaa. Opin,
kuinka paljon työtä ja yhteistyötä vaaditaan, jotta tiedosta saadaan rakentavaa
ja vaikuttavaa – ja miten tärkeää työntekijöiden arjen havaintojen kerääminen,
analysointi ja jalostaminen on. Kun jatkossa toimin sosiaalityöntekijänä ja
vastaan erilaisiin kyselyihin, ymmärrän nyt paremmin, mihin niitä mahdollisesti
hyödynnetään ja kuinka suuri merkitys niillä voi olla kehittämistyölle.
On ollut
silmiä avaavaa huomata, että vaikka rakenteellinen sosiaalityö on periaatteessa
osa sosiaalityön perustehtävää, sen systemaattinen toteuttaminen vaatii
aktiivista työtä ja jatkuvaa keskustelua sekä paikallisella että kansallisella
tasolla. Olen osallistunut monenlaisiin tilaisuuksiin ja verkostoihin, joissa
kehittämistyötä viedään eteenpäin. Olen seurannut rakenteellisen sosiaalityön
tietotuotannon työpajaa, verkoston tapaamista, keskusteluja tietotuotteen ja
rakenteellisen sosiaalityön rajapinnoista sekä pohdintoja työn reunaehdoista ja
yhteisistä raameista. Lisäksi olen päässyt seuraamaan Sosiaalityön kehittäjät
-ryhmän toimintaa sekä osallistumaan Sosiaalityön tiekartta -seminaariin, joka
teki minuun erityisen vaikutuksen. Oli hienoa nähdä, kuinka tapahtuma kokosi
yhteen sosiaalityöntekijöitä eri palvelukentiltä ympäri Päijät-Hämettä
keskustelemaan yhteisistä haasteista ja kehittämistarpeista.
Haluan kantaa
mukanani harjoittelussa oppimaani asiakastyöhön. Aion tulevaisuudessa
kiinnittää tarkemmin huomiota toistuviin ilmiöihin ja tilanteisiin, joita
työssä kohtaan – ja ennen kaikkea raportoida niistä eteenpäin. Yhtä tärkeää on
seurata, mitä havainnoista mahdollisesti seuraa ja millaista vaikuttavuutta
niillä on. Tämä on pieni, mutta tärkeä osa rakenteellista sosiaalityötä, johon
jokainen työntekijä voi omalla panoksellaan osallistua. Yksi merkittävimmistä
oivalluksistani harjoittelun aikana oli, että rakenteellinen sosiaalityö ei ole
vain erillinen, ”ylimääräinen” osa työtä, vaan monella tapaa jo läsnä
sosiaalityön arjessa – usein jopa huomaamatta. Oli hienoa ymmärtää, että olen
aiemmassa työssäni jo toteuttanut rakenteellista työotetta esimerkiksi
asiakkaiden oikeuksien tukemisessa: neuvomalla palautteen antamisessa,
muistutusten tai kanteluiden tekemisessä sekä nostamalla keskusteluun asioita,
jotka vaikuttavat asiakkaan mahdollisuuksiin toimia ja tulla kuulluksi.
Olen
kiitollinen mahdollisuudesta toteuttaa tämä harjoittelu juuri Päijät-Hämeen
rakenteellisen sosiaalityön kehittämisen hankkeessa, joka on opettanut minulle
paljon lyhyessä ajassa – ei pelkästään tietoa rakenteellisesta sosiaalityöstä,
vaan myös kokemuksen siitä, miltä tuntuu olla osa laajempaa
kehittämisprosessia.
Iina Hokkanen,
sosiaalityön opiskelija