Aloitin Lahden sosiaalitoimessa 1990-luvulla, jolloin Paavolan soramontussa toimi liekkimajaksi kutsuttu asunnottomien ensisuoja. Parakissa oli kaksi osastoa, yksi korvikkeiden ja toinen alkoholin käyttäjille. Ensisuojassa sai viettää yön, mutta sieltä tuli poistua päiväksi. Patjojen ja vuoteiden sijasta nukuttiin lattialla vanerilevyjen päällä. Kaappeja ei ollut eikä siellä siksi pystynyt säilyttämään tavaroitaan. Aikanaan liekkimaja purettiin asuntomessujen tieltä ja toisaalle rakennettiin asunnottomien palvelukeskus. Samalla siirryttiin alkoholistien ”ihmisvarastoista” ja valvojien järjestyksenvalvontatyöstä kohti asumispalveluja, hoitoa ja kuntoutusta, joissa sosiaalityöllä oli aiempaa vahvempi rooli.
2010 -luvulla asunnottomuuden vähentämisessä
otettiin monia tärkeitä askelia. Asunnottomien tilanne kohentui sosiaalihuoltolain
uudistamisen myötä, kun sosiaalihuollon asiakkaille ryhdyttiin nimeämään
omatyöntekijä, joka arvioi asiakkaan palvelutarpeen ja järjestää tarpeen
mukaiset palvelut. Lisäksi siirryttiin vuokrasopimuksiin perustuvaan asumiseen,
mikä käytännössä tarkoitti luopumista ensisuojista ja asuntoloista. Myös Asunto
ensin -mallin yleistyminen helpotti asunnottomien tilannetta. Aiemmin oli edellytetty,
että ensin tuli saada esimerkiksi päihteidenkäyttö hallintaan ja asunto
järjestettiin vasta sen jälkeen. Asunto ensin -mallissa järjestetään ensin asuinpaikka
ja sen jälkeen muu tuki ja palvelut.
Monia edellä kuvatuista toimista on
edistetty erillisillä asunnottomuusohjelmilla ja niihin liittyvillä hankkeilla.
Lahdessakin asunnottomuutta on pyritty vähentämään
mm. Paavo 1 (2008-2011), Paavo 2 (2012-2015) sekä Aune (2016-2019) -hankkeissa.
Lisäksi asunnottomuuden
stigmaa on pyritty hälventämään yhdistämällä vuonna 2014 asunnottomille
suunnattu erillinen sosiaalitoimisto yleiseen sosiaalikeskukseen.
Asunnottomuutta kuvataan
usein ilkeänä, pirullisena tai viheliäisenä ongelmana (wicked problem).
Käsitteelle ei ole tarkkaa määritelmää, mutta sillä viitataan yleensä monimutkaisiin,
kompleksisiin ja kroonisiin pulmiin, joissa eri tekijät kietoutuvat yhteen siten,
ettei ongelmaa ole mahdollista ratkaista yksinkertaisesti. Lisäksi yhdellä
ratkaisutoimella voi olla yllättäviä seurauksia ongelman toisiin tekijöihin. Pahimmillaan
pirullisten ongelmien liika yksinkertaistaminen tuottaa tehokkaita ratkaisuja
vääriin ongelmiin. Toisaalta voi käydä myös päinvastoin, jolloin yksinkertaiset
asiat väännetään pirullisiksi tekemällä niistä turhan monimutkaisia ja vaikeita.[1]
Asunnottomuudessa ongelmat kietoutuvat yhteen yhteiskunnan tasolla,
kun valtion,
kuntien, hyvinvointialueiden sekä järjestöjen talousvaikeudet lisääntyvät ja samanaikaisesti
väestön keskuudessa työttömyys, toimeentulovaikeudet sekä häätöjen ja ulosottojen
määrät kasvavat[2]. Lisäksi asunnottomuus saattaa johtaa syrjäytymiseen
ja marginalisoitumiseen, mikä vaikuttaa yleiseen hyvinvointiin ja
turvallisuuteen. Yksilötasolla asunnottomuus voi puolestaan näyttäytyä yhteenkietoutuneena työttömyyden,
köyhyyden, sairauksien ja päihdeongelmien vyyhtinä. Asunnottomuus aiheuttaa myös
– erityisesti pitkittyessään – sekä inhimillistä hätää että palvelujen suurkuluttajuutta.
Asunnottomilla on esimerkiksi yli viisinkertainen kuolemanriski ja
moninkertaisesti sairaalapäiviä niin psykiatrisessa sairaalahoidossa kuin
somaattisessa erikoissairaanhoidossakin sekä paljon käyntejä sairaalan
päivystyksessä[3].
Sosiaalityö on tärkeässä roolissa
asunnottomuuden vähentämisessä ja ehkäisyssä. Sosiaalityössä kohdataan pitkäaikaisasunnottomia,
joilla on vaikeuksia selvitä itsenäisesti asumisen arjesta. Toisaalta myös
muilla sosiaalityön asiakkailla on asumiseen liittyviä tuen tarpeita. Esimerkiksi
nuoret ovat erityisen tärkeä asiakasryhmä. Nuorten sosiaalityön asiakkaiden
tilannetta selvitettiin Päijät-Hämeessä vuonna 2020 (n 668) ja todettiin heistä
olevan asunnottomia noin 5 %, kun mukaan lasketaan myös ns. piiloasunnottomat eli nuoret, jotka
ovat kirjoilla jossain asunnossa, mutta eivät jostain syystä pysty siinä asumaan
ja majoittuvat esimerkiksi tuttavien tai sukulaisten luona [4]. Asunnottomuuteen
vaikuttaminen on nuorten kohdalla erityisen tärkeää asunnottomuuden
ennaltaehkäisyn kannalta.
Viheliäisten ongelmien hankaluus on se, että mikään
taho ei yksin pysty ongelmaa ratkaisemaan. Vuokranantaja voi tarjota asuntoja, sosiaalityö
järjestää tukea asumiseen, terveydenhuolto hoitaa asunnottoman sairauksia ja kaupungin
asumisneuvonta saattaa auttaa häädön ehkäisemisessä, mutta mikään näistä ei voi
yksin poistaa asunnottomuutta. Lisähaastetta tuo asunnottomuuden
kuvan muuttuminen viime vuosina. Valtakunnallisesti tarkasteltuna asunnottomien
keski-ikä on laskenut ja asunnottomuuden ydinryhmän muodostavat nykyisin
alkoholistien sijasta vakavasti syrjäytyneet ja huumeongelmaiset.
Palvelujärjestelmä ei ole kyennyt riittävästi reagoimaan tähän muutokseen.[5] Asiantuntijoiden
mukaan myös esimerkiksi häädöt olisivat usein vältettävissä, jos apua olisi
tarjolla ajoissa4.
Lahdessa asunnottomien määrä on viime vuosina vakiintunut noin 100 henkilön tienoille[6]. Määrää pyritään tulevina vuosina vähentämään. Lahden kaupunki on mukana ympäristöministeriön käynnistämässä ohjelmassa, jonka tavoitteena on pitkäaikaisasunnottomuuden poistaminen vuoteen 2027 mennessä. Ohjelmalla vahvistetaan valtion, hyvinvointialueiden ja kaupunkien välistä yhteistyötä pitkäaikaisasunnottomuuden poistamisessa siten, että mukana olevat kaupungit ja hyvinvointialueet laativat yhdessä yhteisen toimeenpanosuunnitelman pitkäaikaisasunnottomuuden poistamiseksi kaupungissaan. Tulevaisuus näyttää, pystytäänkö viheliäinen asunnottomuusongelma kesyttämään Lahdessa kaupungin, hyvinvointialueen ja järjestöjen yhteistyöllä.
Tuula Carroll, kehittämispäällikkö
Päijät-Hämeen hyvinvointialue, Tki -yksikkö, Sosiaalialan osaamiskeskus Verso
[1]
Raisio, Harri;
Jalonen, Harri & Uusikylä, Petri (2018) Kesy, sotkuinen vai pirullinen
ongelma. Tiedon käyttö yhteiskunnallisessa päätöksenteossa. Sitran selvityksiä
139. Kesy,
sotkuinen vai pirullinen ongelma?
[3] Agnes
Stenius-Ayoade, Peija Haaramo ja Johan G. Eriksson 2018: Asunnottomuuteen
liittyy suuria terveysriskejä, Doudecim, 134 (7): ss. 661–663.
[4]
Carroll, Tuula
(2020) Sosiaalityön nuoret aikuiset asiakkaat. Selvitys työikäisten palvelujen
18-29 -vuotiaista sosiaalityön asiakkaista Sosiaalityön
nuoret aikuiset asiakkaat
[5] Kaakinen, Juha (2023) KOTIIN Selvitysraportti tarvittavista toimenpiteistä asunnottomuuden poistamiseksi vuoteen 2027 mennessä Selvitysraportti asunnottomuuden poistamisesta 30.1.2023_saavutettava
[6] ARA, Selvitys 2/2023, 12 Asunnottomat 2022
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti