Osallisuudesta puhutaan Suomessa paljon. Käsite on yleinen,
mutta mitä sillä oikeastaan tarkoitetaan? Tutkijoiden keskuudessa osallisuuden
määrittely on todettu hankalaksi ja määritelmiä on arveltu olevan yhtä paljon
kuin on tutkijoitakin. Sekaannusta ilmenee erityisesti suomen kielessä.
Englanniksi osallisuuden ja sen lähikäsitteiden erot tulevat esiin paremmin,
koska asiakasosallisuudelle (customer involvement), sosiaaliselle
osallisuudelle (social inclusion) ja osallistumiselle (participation)
on kullekin omat käsitteensä[1].
Suomalaisessa keskustelussa osallisuudella voidaan tarkoittaa
esimerkiksi vaikutusmahdollisuuksia omassa elämässä, tunnetta yhteisöön ja
yhteiskuntaan kuulumisesta, kuulluksi tulemista, asiakkaan mahdollisuutta olla
mukana oman asiansa hoitamisessa tai mahdollisuutta osallistua päätöksentekoon
ja vaikuttaa yhteisiin asioihin. Osallisuus onkin eräänlainen
kattomääritelmä, joka sisältää erilaisia näkökulmia ja lähestymistapoja[2].
Osallisuutta on myös eri aikoina lähestytty erilaisista näkökulmista, kuten
aktiivisen kansalaisuuden, liittämisen, osallistumisen, voimaantumisen ja
valtaistumisen, vaikuttavuuden, asiakaslähtöisyyden sekä yhteisöllisyyden
näkökulmista[3].
osallisuus tarkoittaa niin yhteenkuulumisen ja
osallisuuden tunnetta kuin mahdollisuutta toimia ja vaikuttaa omassa asiassaan,
yhteisössä ja yhteiskunnassa[4].
Osallisuus on yksi sosiaalihuoltolain keskeisistä
käsitteistä. Sana esiintyy sosiaalihuoltolaissa eri taivutusmuodoissa yli sata
kertaa[5].
Osallisuuden edistäminen ja eriarvoisuuden vähentäminen on ensinnäkin koko
sosiaalihuoltolain tarkoitus. Lisäksi sosiaalipalvelujen – kuten sosiaalityön,
sosiaaliohjauksen, sosiaalisen kuntoutuksen ja tukipalvelujen – tavoitteeksi määritetään
osallisuuden vahvistaminen ja yhdeksi tuen tarpeeksi se, että sosiaalipalveluja on järjestettävä sosiaalisen
syrjäytymisen torjumiseksi sekä osallisuuden edistämiseksi.
Sosiaalihuoltolaissa säädetään myös siitä, että asiakkaan etua arvioitaessa on
kiinnitettävä huomiota siihen, miten eri toimintatavat ja ratkaisut parhaiten
turvaavat asiakkaan osallisuuden.
Huolimatta siitä, että kyse on sosiaalihuoltolain
keskeisestä käsitteestä, ei asiakkaiden osallisuuden kokemusta eri sosiaalipalveluissa
ole juurikaan mitattu tai seurattu. Päijät-Hämeessä mittaamiseen tartuttiin vuonna
2022 toteutetulla kohdennetulla hyvinvointikyselyllä, jolla selvitettiin
hyvinvoinnin lisäksi haavoittuvassa asemassa olevien osallisuuden kokemusta. Kysely
toteutettiin palveluihin jalkautumalla ja sen vastaajiksi tavoiteltiin
väestöryhmiä, jotka eivät tyypillisesti vastaa nettikyselyihin. Kyselyn avulla pyrittiin
vastaamaan myös sosiaalihuoltolain velvoitteeseen seurata erityisen tuen
tarpeessa olevien hyvinvointia.
Osallisuuden kokemusta kohdennetussa kyselyssä selvitettiin
THL:n kehittämän osallisuusindikaattorin avulla. Vastaajien osallisuuden
todettiin odotetusti olevan heikompaa kuin muun väestön. Osallisuudessa on
kuitenkin suurta vaihtelua eri palveluista tavoitettujen vastaajien välillä.
Osallisuuden kokemus on vahvinta matalan kynnyksen kohtaamispaikoissa ja
heikointa mielenterveyskuntoutujille suunnatussa palvelussa. Aiempien
tutkimusten tapaan osallisuuden kokemuksen havaittiin olevan myös suhteessa
muiden hyvinvointiin vaikuttavien tekijöiden kanssa. Tyytyväisyys terveyteen ja
ihmissuhteisiin, muutoksen toivominen psyykkiseen terveyteen,
mielenterveyspalvelujen tarve, taloudellinen tilanne sekä tulevaisuudenusko
ovat kaikki yksinään suhteessa osallisuuden kokemukseen, mutta tekijöillä on
myös yhteisvaikutus. Vastaajista on tunnistettavissa ryhmä, jolle on
kasaantunut useita näihin tekijöihin liittyviä hyvinvoinnin vajeita ja joiden
osallisuuden kokemus on erittäin heikko.[6]
Osallisuutta haluttiin selvittää kohderyhmää
osallistavasti, joten tulosten kanssa jalkauduttiin uudestaan palveluihin, joista
aineisto oli kerätty. Työntekijöiltä ja palvelujen käyttäjiltä saatiin tästä
työskentelytavasta hyvää palautetta. Jo pelkkä osallisuudesta puhuminen
koettiin osallisuutta vahvistavaksi. Yhteisistä keskusteluista saatiin myös
apua aineiston analysointiin.
Selvitys oli ensimmäinen yritys nostaa systemaattisemmin esiin
erityisen tuen tarpeessa olevien asukkaiden kokemuksia Päijät-Hämeessä. Työn
edetessä erityisen tuen tarpeessa oleva vaihtui haavoittuvassa asemassa olevan
käsitteeseen. Sosiaalihuoltolain 8 §:n velvoitteeseen ei siksi täysin pystytty
vastaamaan, mutta siitä huolimatta selvitys tuotti monipuolista tietoa
sellaisten alueen asukkaiden hyvinvoinnista ja osallisuudesta, jotka usein
jäävät erilaisten kyselyjen ulkopuolelle. Myös kohdennetun kyselyn toteutustapa
osoittautui menestyksekkääksi. Palveluihin jalkautumalla tavoitettiin
väestöryhmiä, joita muutoin on vaikea tavoittaa.
Osallisuusindikaattori toimi kohderyhmän kanssa erittäin
hyvin. Osallisuusindikaattorin käyttöä ryhdytäänkin alueella laajentamaan
siten, että sen avulla selvitetään erilaisten (sosiaali)palvelujen vaikutusta
osallisuuden kokemukseen. Lisäksi pureudutaan haavoittuvassa asemassa olevien
palvelujen kehittämiseen niin, että ne nykyistäkin paremmin vahvistavat
osallisuuden kokemusta.
Rakenteellinen sosiaalityö on asiakastyöhön perustuvan
tiedon liittämistä osaksi laajempaa yhteiskunnallista kontekstia. Asiakkaat ja
palvelujen tuottajat ovat tärkeitä rakenteellisen sosiaalityön tietolähteitä.
Haavoittuvassa asemassa olevien osallisuuden selvittäminen tuotti tietoa ja
kokemusta, jota on mahdollista hyödyntää alueen rakenteellisen sosiaalityön
kehittämiseen.
Vastaus otsikossa esitettyyn kysymykseen on, että
osallisuus sosiaalityössä on tuota kaikkea, mutta myös paljon muuta. Kyse on asiakkaan
osallistumisesta oman palvelunsa suunnitteluun, kuulluksi tulemisen kokemuksesta
ja mahdollisuuksista vaikuttaa. Osallisuudesta puhutaan esimerkiksi osallistavan
kirjaamisen, kokemusasiantuntijoiden, vertaisohjaajien, kehittäjäasiakkaiden,
asiakasraatien ja palautekanavien kehittämisen yhteydessä. Sosiaalityössä osallisuuden
edistäminen on myös työn ammattieettinen periaate ja yksi työmenetelmistä. Lisäksi
kyse on työntekijöiden osallisuudesta. Toisaalta osallisuutta käytetään
sosiaalityössä myös syrjäytymisen kiertoilmaisuna, kun tarkoitetaan asiakkaan kuulumisen
tunnetta tai väestöryhmän kiinnittymistä yhteiskuntaan.
[1] Leemann, Lars & Hämäläinen
Riitta-Maija (2016) Asiakasosallisuus, sosiaalinen osallisuus ja matalan
kynnyksen palvelut. Pohdintaa käsitteiden sisällöstä. Yhteiskuntapolitiikka
81 (2016): 5. 586-594. *YP1605_Leemann&Hamalainen.pdf
(julkari.fi)
[2] Raivio, Helka & Karjalainen, Jarno
(2013) Osallisuus ei ole keino tai väline, palvelut ovat! Osallisuuden
rakentuminen 2010-luvun tavoite- ja toimintaohjelmissa. Teoksessa
Era, Taina (toim.) Osallisuus – oikeutta vai pakkoa. Jyväskylän
ammattikorkeakoulun julkaisuja 156. 12–34. JAMKJULKAISUJA1562013_web.pdf
(theseus.fi)
[3] Kivistö, Mari (2014) Kolme ja
yksi kuvaa osallisuuteen. Monimenetelmällinen tutkimus vaikeavammaisten
ihmisten osallisuudesta toimintana, kokemuksena ja kielenkäyttönä. Lapin
yliopisto, yhteiskuntatieteiden tiedekunta. Kolme ja yksi kuvaa osallisuuteen.indb
(ulapland.fi)
[4] Hallituksen esitys eduskunnalle sosiaalihuoltolaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi. HE 164/2014 - Hallituksen esitykset - FINLEX ®
[6] Carroll (2023) Osallisuutta valtavirran laidalla_carroll2023
Tuula Carroll, erityisasiantuntija
Päijät-Hämeen hyvinvointialue / TKKI -yksikkö / Sosiaalialan osaamiskeskus Verso
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti