Sosiaalialan osaamiskeskus Verson Osallisuuden versoja selvitti vuonna 2023 haavoittuvassa asemassa olevien aikuisten osallisuuden ja hyvinvoinnin kokemuksia osallisuuskyselyllä. Syyskuussa kokoontui Asiakas- ja osallisuuslautakunnan Ilmiöpöytä, jossa muodostettiin yhdessä ymmärrystä ilmiöstä ”haavoittuvassa asemassa olevat aikuiset ja nuoret eivät tule nähdyksi ja kuulluksi”. Tässä kirjoituksessa ilmiöpöydän tulokset keskustelevat osallisuuskyselyn tulosten kanssa.
Osallisuus on ihmiselle tärkeä osa-alue elämässä. Käsite on
laaja, ja sen määritelmä riippuu näkökulmasta, josta sitä tarkastellaan.
Haavoittuvassa asemassa oleva voi joutua eriarvoiseen asemaan esimerkiksi terveydentilan,
elinolosuhteiden tai taustansa vuoksi. Haavoittuvassa asemassa oleva voi kokea
jäävänsä näkymättömäksi osaksi yhteiskuntaa. Kun voimavaroja on vähän, on
vaikea pyytää ja saada apua.
Ilmiöpöydässä päättäjien, kokemusasiantuntijoiden ja
ammattilaisten kohdatessa avautui kuva monimutkaisesta palvelujärjestelmästä,
jossa on vaikea löytää sopivaa yksilöllistä tukea. On palvelun saamisen ehtoja tai
toimintatapoja, jotka eivät tule vastaan tilanteessa, jossa asiakkaan voi olla
vaikea uskaltautua tai päästä paikan päälle. Traumakokemukset, luottamuksen
puute sekä stigmat esimerkiksi päihteidenkäyttöön, mielenterveyden ongelmiin tai
rikostaustaan liittyen voivat vaikuttaa siihen, miten haavoittuvassa asemassa
oleva saa äänensä kuuluviin tai tulee kohdatuksi apua hakiessaan. Kun pettyy
tarpeeksi monta kertaa, voi kääntyä sellaisten yhteisöjen puoleen, jotka eivät
tue omaa hyvinvointia. Ne tarjoavat kuitenkin kokemuksen johonkin kuulumisesta.
Toisaalta, jos pääsee tarvitsemansa palvelun piiriin, voi kokea hyvinkin
kokonaisvaltaista kohtaamista.
Osallisuuden viitekehys auttaa suuntaamaan toimintaa,
palveluita ja politiikkaa, jotta eriarvoisuudesta kärsivien osallisuus
vahvistuu. (THL 2017, 10.) Päätöksenteossa tarvitaan ymmärrystä haavoittuvassa
asemassa olevien hyvinvoinnin kokemuksen vaikutuksesta osallisuuteen ja toisin
päin. Miten käy, kun säästöt kohdistuvat jo valmiiksi haavoittuvassa asemassa
olevien taloudelliseen turvaan tai palveluihin? Ilmiöpöydässä todettiin
lama-ajan säästöjen vaikututtavan edelleen perheiden hyvinvointiin.
Tuetaanko myönteisiä vai kielteisiä kehiä?
Osallisuuskyselyssä selvitettiin työikäisten osallisuuden ja
hyvinvoinnin kokemusta järjestöjen sekä hyvinvointialueen tuottamissa
palveluissa THL:n osallisuusindikaattorilla. Osallisuusindikaattorin pisteluku
voi olla jotakin 0–100 välillä, esimerkiksi alle 50 pistettä saavat kokevat
erittäin heikkoa osallisuutta, kun taas vahvan osallisuuden kokemuksen rajana
pidetään 75 pistettä (THL). Niin sanotut hyvinvoinnin vajeet heikentävät myös koettua
osallisuutta. Kyselyyn vastanneista (N219) yli puolet koki oman taloudellisen
tilanteensa hankalaksi, yli kolmannes koki yksinäisyyttä usein ja miltei
neljännes koki terveydentilansa olevan huono.
Osallisuuden kokemuksen vuorovaikutus muihin ilmiöihin (Lars Leemann, 2020) |
Osallisuuden ja hyvinvoinnin tekijöiden väliset ilmiöt ovat vuorovaikutuksessa. Osallisuuden kokemus on myös kansantalouden kannalta merkittävä vaikuttaja. Heikko osallisuuden kokemus sekä liittyy syrjäytymisen syntyyn että on seurausta siitä. (THL)
Osallisuuskyselyssä kysyttiin arviota omasta hyvinvoinnista
viiden vuoden kuluttua. Sitaatit ovat vastauksia tähän kysymykseen. Noin kymmenesosa vastaajista koki samanaikaisesti
yksinäisyyttä, toimeentulon vaikeutta ja heikkoa terveydentilaa. Heidän kokemuksensa omasta osallisuudesta oli
heikko, osallisuusindikaattorilla mitattuna 41 pistettä.
”Jos näillä hallituksen
menoilla mennään niin olen joko kodittomana jossain ojassa tai kuollut.” (osallisuuskyselyn
vastaaja)
”Taloustilanne ja terveys
heikkenee” (osallisuuskyselyn vastaaja)
”menisin töihin, mutta yksilön
voimavarat ja työmarkkinoiden vaatimukset eivät kohtaa.” (osallisuuskyselyn
vastaaja)
Osallisuuskyselyn tuloksista selviää, että aikaisemmat
hyvinvoinnin kokemukset voivat näyttäytyä jatkumona. Toisaalta vaikeasta
tilanteesta huolimatta voi kokea myös toivoa.
“En ole kymmeneen vuoteen
kokenut mitään hyvää enkä usko että tämä seikka tulee muuttumaan ikinä”
(osallisuuskyselyn vastaaja)
”Kuka tietää. Jos (hyvinvointi
on) huonompi, niin tuskin oon hengissä mut ei kai parempikaan täysin
poissuljettu oo.” (osallisuuskyselyn vastaaja)
Kysymys, mitä tekee viiden vuoden kuluttua olevan vaikea kenelle tahansa. Erityisen hankala se on heikoimmassa asemassa oleville, joille tulevaisuus voi tarkoittaa selviytymistä seuraavaan päivään (Saari ym. 2020, 230–233).
Kuinka osallisuutta voi tukea? - Palvelut ja kohtaaminen luovat toivoa ja
auttavat pysymään pinnalla
Osallisuuden kokemusta voi tukea alkaen aivan pienistä
arkisista asioista kohtaamistilanteissa. Osallisuuden ja hyvinvoinnin kokemuksen
vahvistuessa myös osallistuminen voi vahvistua:
”Kuitenkin kokoajan olen
mennyt eteenpäin ja varmaan pääsen muuttamaan parempaan asuntoon, joka parantaa
hyvinvointia. Yritän osallistua enemmän asioihin.” (osallisuuskyselyn
vastaaja)
Osallistujan näkökulmasta osallisuus onkin sitä, että ”tulee
kuulluksi, tietoisuutta omista vaikuttamismahdollisuuksista ja vaikuttamista.” (Osana)
Osallisuuskysely osoitti, että mm. kuntouttavan
työtoiminnan, järjestön kurssitoiminnan ja yksilövalmennuksen mittauksessa
(N52) jopa 63 % koki osallisuuden kokemuksen vahvistuneen kolmen kuukauden
aikana, keskimäärin noin kaksitoista pistettä. Kyselyssä erittäin heikkoa
osallisuutta kokevien määrä väheni hiukan ja näillä vastaajilla keskimäärin
osallisuuden kokemus vahvistui noin kaksi pistettä. THL:n tutkija Marko
Nousiaisen mukaan tulos on todella hyvä. Lisäksi hän toteaa, että osallisuuden
kokemuksen pienikin vahvistuminen on merkittävää niillä, joilla osallisuuden
kokemus on erittäin heikko.
Myös ilmiöpöydässä nousi esiin, että kun voimat ovat
vähissä, ensimmäisellä kohtaamisella on väliä. Kun apua on vihdoin haettu ja ongelmia
on lähdetty selvittämään, voidaan vaikuttaa vahvasti haavoittuvassa asemassa
olevan ihmisen osallisuuden tunteeseen. Tämä ei vaadi sitä, että ongelmaan
saataisiin nopeaa ratkaisua. Kyse on enemmänkin siitä, että palveluihin
hakeutunut saa kokemuksen kohtaamisesta, että häntä kuullaan ja että hänenkin
asiansa on mahdollista selvittää. Onnistunut kohtaaminen auttaa myös
ammattilaista lisäämään omaa ymmärrystään asiakkaan tilanteesta, jolloin myös
palveluiden räätälöinti yksilölliseksi helpottuu.
Kokemus siitä, ettei tule kohdatuksi, voi aiheuttaa ihmisille tunteen, että on vain pakko pärjätä, koska apua ei kuitenkaan saa. Ammattilaisen uskalluksella kysyä mitä oikeasti kuuluu, on merkitystä. Arjen resurssit ovat rajalliset, mikä voi tuoda haasteensa esimerkiksi kohtaamiseen. Työntekijöiden vaihtuvuus ja se, että joutuu aloittamaan aina seuraavalla luukulla tarinan alusta, on henkisesti todella raskasta ja puuduttavaa erityisesti niille asiakkaille, joilla on puutteelliset tai heikentyneet resurssit arjessa. Pitkään kaivattu yhden luukun periaate, josta saisi kokonaisvaltaisesti apua ja tukea ongelmatilanteeseen voisi olla osa ratkaisua.
Etsivä sosiaalityö työ tulee vastaan
Ilmiöpöydässä syntyi yhteistä ymmärrystä siitä, että nykyinen
palvelujärjestelmä ja sen tarjoamat palvelut eivät tavoita kaikkia asiakkaita. Palveluja
voidaan tarjota kokonaisena pakettina, jossa voi olla osia, joita asiakas ei
tilanteessaan tarvitse, tai kykene ottamaan vastaan. Vaaditaanko täyttä
päihteettömyyttä saadakseen mielenterveyspalveluita? Ongelmat ovat nivoutuneet
vahvasti toisiinsa. Palvelujärjestelmän sirpaleisuuden takia voidaan myös
olettaa (tai toivoa) jonkun muun hoitavan, ja ottavan kiinni asiakkaan
tilanteesta. Tämä aiheuttaa sen, että asiakas hakee monesta palvelusta apua, ja
voi silti jäädä tyhjän päälle.
Aina ammattilaisetkaan eivät tiedä,
mihin kaikkiin palveluihin asiakas olisi oikeutettu tai mitä palveluita olisi
saatavilla. Onko palvelujärjestelmä liian monimutkainen, vai ovatko palvelut erikoistuneet
liikaa? Jos tulee täyttää tietyt ehdot
saadakseen kyseistä palvelua, pitääkö voida ”tarpeeksi huonosti” saadakseen
apua ja tukea?
“nykyiset terveyspalvelut
erittäin ruuhkaisia. ja erittäin vaikea saada apua -- vähätellään niitä
pienempiäkin vaivoja, millä voi olla suuri vaikutus.” (osallisuuskyselyn
vastaaja)
Palvelujärjestelmien ja byrokratian rakenteita tulee
edelleen muuttaa asiakaslähtöisempään suuntaan, tämä on ollut tiedossa jo
pitkään. Sekä sosiaalityössä että terveydenhuollossa löydettävät ratkaisut tulee
sovittaa asiakkaan elämäntilanteeseen. Kun tarvitsemansa palvelun piiriin
vihdoin pääsee, kokemus palvelusta onkin usein hyvä.
Sosiaalipalveluissa kohdataan myös niitä asiakkaita, joita
tällä hetkellä käytössä olevat toimintatavat eivät palvele. Etsivä sosiaalityö
tavoittelee ja löytää sekä luo luottamusta ja kontakteja ihmisiin, joilla on
tuen tarvetta, mutta eivät sillä hetkellä ole sen piirissä.
Voisiko etsivää työtä ajatella myös työotteena, jonka avulla voidaan vastata erilaisiin paikallisiin tarpeisiin? Mikäli asiakas palaa yhä uudelleen saman asian kanssa kokematta saaneensa apua, hän voi kerta kerralta huonommin. Tällöin työotteen haltuun ottava ammattilainen voi tarttua asiakkaan tilanteeseen omaa ammatti- ja kohtaamistaitoaan käyttäen, tarkkaan määriteltyjä palvelun rajoja joustavammin.
Kuinka sitten ihmisiä voisi kohdata paremmin?
Entä mistä kertoo, jos työntekijällä ei ole keinoja kohdata
ihmisiä? Ilmiöpöydän keskusteluissa todettiin, että ammattilainen tarvitsee arjessa
aikaa ihmisten kohtaamiseen työssään. Myös ajantasainen koulutus ja tuki
työnantajalta auttaisi kohtaamisen haasteissa. Jokainen ihmisten kanssa
työskentelevä ammattilainen voi olla juuri se ratkaiseva ihminen, kohdatessaan
asiakkaansa aidosti. Kohtaaminen ei tarkoita, että asiakkaan ongelmat ratkeavat
yhdellä tapaamiskerralla. Kohtaaminen on sitä, että ihminen kokee tulleensa
kuulluksi ja hänen asioistaan ollaan kiinnostuneita.
Kohtaamista ihmisten välillä tapahtuu erilaisissa arkisissa yhteisöissä:
työssä, koulussa, työpajoilla, avoimissa kohtaamispaikoissa, järjestöjen
toiminnassa. Palveluiden saavutettavuutta ja luottamusta niihin voidaan
parantaa myös jalkautumalla erilaisiin yhteisöihin, kehittämällä yhteisösosiaalityötä.
Taru Minkkinen, sosionomiopiskelija, LAB-ammattikorkeakoulu
Emmi Fjällström, projektisuunnittelija, Sosiaalialan osaamiskeskus Verso
Osallisuuden versoja (AKKE2023)
Lähteet
Isola Anna-Maria, Kaartinen Heidi, Leemann Lars, Lääperi
Raija, Schneider Taina, Valtari Salla ja Keto-Tokoi Anna .THL Mitä osallisuus
on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. Työpaperi. 2017. Saatavissa https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135356/URN_ISBN_978-952-302-917-0.pdf
THL Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Osallisuusindikaattori
mittaa osallisuuden kokemusta. Saatavissa https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen/osallisuuden-edistaminen/heikoimmassa-asemassa-olevien-osallisuus/osallisuusindikaattori-mittaa-osallisuuden-kokemusta
Osana. Osallisuus luo hyvää ja saa muutosta aikaan.
Saatavissa https://osana.fi/osallisuus/
Saari, Juho; Eskelinen, Niko; Björklund Liisa (2020) Raskas perintö. Ylisukupolvinen
huono-osaisuus Suomessa. Gaudeamus. Helsinki.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti