Sosiaalityöntekijöiden käyttämä harkinta
ja asiakkaan oikeuksien toteutuminen vaihtelevat hylkäävissä
toimeentulotukipäätöksissä. Tämä havainto perustuu tekemääni pro gradu
–tutkielmaan, jossa tutkin, miten sosiaalityöntekijät perustelevat hylkääviä
täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen päätöksiä. Aineistona olleet
päätökset oli tehty Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän lapsiperhepalveluissa ja
työikäisten palveluissa talven ja kevään 2018 aikana.
Tutkielman tuloksissa kävi ilmi, että
sosiaalityöntekijöiden käyttämät perustelut hylkäävissä
toimeentulotukipäätöksissä jakautuivat kolmeen luokkaan: Asiakkaaseen liittyvät
perustelut, järjestelmään liittyvät perustelut sekä asiakkaaseen ja
järjestelmään liittyvät perustelut. Asiakkaaseen liittyvät perustelut olivat
sellaisia, joissa kielteistä päätöstä perusteltiin asiakkaan omalla
toiminnalla. Järjestelmään liittyvät perustelut koskivat tilanteita, joissa
hylkäämistä perusteltiin etuusjärjestelmään liittyvillä syillä, kuten sillä,
että asiakas on oikeutettu muuhun etuuteen kuin toimeentulotukeen. Asiakkaaseen
ja järjestelmään liittyvät perustelut –luokkaan taas kuului perusteluja, joissa
yhdistyivät sekä asiakkaaseen että järjestelmään liittyvät syyt. Nämä syyt
näyttäytyivät monessa kohtaa monimutkaisena erityistilanteena.
Tutkielman tulosten perusteella
toimeentulotukiasiakkailla on haasteita toimia etuusjärjestelmässä, sillä
asiakkaat eivät esimerkiksi ole tietoisia, mitä kuluja haetaan Kelan
perustoimeentulotuesta ja mitä kuluja kunnalta täydentävänä tai ehkäisevänä
toimeentulotukena. Aineiston perusteella sosiaalityöntekijät saivat
asioidenhoitajan roolin, sillä he neuvoivat aktiivisesti asiakkaita hoitamaan
asioitaan Kelassa ja selvittelivät tilanteita myös asiakkaiden puolesta. Uskon,
että asiakkaiden epätietoisuus etuusjärjestelmässä toimimisesta kuormittaa niin
asiakkaita kuin ammattilaisiakin.
Aiempien tutkimusten (esim. Haapala 2012,
85 & Blomgren 2016, 48) perusteella on todettu, että asiakkaat kokevat,
ettei heitä kuulla toimeentulotuen käsittelyprosessissa tai, että hakemuksen
käsittelyyn vaikuttavat asiakkaan kirjalliset kyvyt tehdä hakemus. Pro graduni
tuloksista kävi ilmi, että sosiaalityöntekijät ottivat monessa kohtaa hakemusta
käsitellessään yhteyttä asiakkaisiin esimerkiksi soittamalla tai varaamalla
asiakkaalle ajan vastaanotolle. Yhteyttä ottamalla asiakkaalla oli mahdollisuus
kertoa suullisesti tarkemmin tilanteestaan. Valitettavaa kuitenkin on, että
monet asiakkaat eivät vastanneet sosiaalityöntekijöiden tavoitteluihin tai
saapuneet paikalle varatulle ajalle. Tämä voi tosin osaltaan kertoa
toimeentulotuen hakemiseen liittyvistä arkuuden tai häpeän tunteista.
Tiiviimmät yhteydenotot asiakkaisiin voisivat parantaa entisestään asiakkaiden
oikeuksien toteutumista. Puheluiden tai aikavarauksien tiivistäminen voi
kuitenkin olla haastavaa, sillä sosiaalityössä on jatkuvasti kiirettä ja resurssien
puutetta (esim. Salo ym. 2016, 24-25).
Kokonaisuudessaan toimeentulotukipäätösten
perusteella sosiaalityöntekijöiden harkinta näyttäytyy monimuotoisena ja
asiakkaan oikeudet toteutuvat pääosin hyvin. Puutteitakin tosin löytyi ja
niihin tulisi suhtautua aina vakavasti. Puutteina tutkielman tulosten
perusteella näyttäytyivät päätökset, joista puuttui kokonaan yksilölliset
perustelut. Lisäksi osassa päätöksissä käytettiin niin sanottua yksiselitteistä
hylkäämistä eli yksilölliset perustelut koostuivat vain maininnasta, että tukea
ei myönnetä tai todettiin, että kriteerit tuen myöntämiseksi eivät täyty.
Päätöksissä ei kuitenkaan kerrottu, mitä kriteerit olivat ja mitkä niistä
jäivät täyttymättä.
Tutkielma tuotti uutta tietoa
toimeentulotukipäätösten perusteluista, mikä on tärkeää, sillä aihetta ei ole
aiemmin oikeastaan tutkittu. Jatkossa aihetta voisi tutkia esimerkiksi
täydentämällä aineistoa sosiaalityöntekijöiden haastatteluilla tai aiheesta
voisi tehdä vertailevaa tutkimusta eri asiakasryhmien välillä. Olisi
mielenkiintoista saada lisää tietoa esimerkiksi siitä, millaisia eroja
lapsiperheiden ja aikuistalouksien toimeentulotukipäätösten välillä on.
Teksti perustuu Lapin Yliopistossa
tarkastettavana olevaan pro gradu -tutkielmaan: Ritala, Salla 2019:
Sosiaalityöntekijöiden tekemien hylkäävien toimeentulotukipäätösten perustelut.
Salla Ritala
sosiaalityöntekijä
Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä
Perhe- ja sosiaalipalvelut
Lastensuojelun jälkihuolto
Lähteet:
Blomgren, Sanna 2016: Asiakkaat julkisissa palveluissa - helppous ja mutkattomuus vai epävarmuus ja läpinäkykmättömät toimintatavat. Teoksessa Blomgren, Sanna & Karjalainen, Jouko & Karjalainen, Pekka & Kivipelto, Minna & Saikkonen, Paula & Saikku, Peppi (toim.) 2016: Sosiaalityö, palvelut ja etuudet muutoksessa. Raportti 4/2016. THL. Helsinki, 41-73.
Haapala, Ritva 2012: Mistä
tyytymättömyys syntyy? Hallintokantelun sisällöt sosiaalipalveluissa ja
toimeentulotuessa. Lisensiaatintutkimus. Tampereen yliopisto.
Salo, Paula & Rantonen, Otso & Aalto, Ville & Oksanen, Tuula & Vahtera, Jussi & Junnonen, Sanna-Riitta & Baldschun, Andreas & Väisänen, Raija & Mönkkönen, Kaarina & Hämäläinen Juha, 2016: Sosiaalityöntekijöiden hyvinvointi. Sosiaalityön kuormittavuus, voimavaratekijät ja sosiaalityöntekijöiden mielenterveys. Työterveyslaitos. Helsinki.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti