Kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden roolia yhteiskunnassa voi valottaa asiakaslähtöisen muotoiluajattelun avulla. Asiakaslähtöiset menetelmät selvittävät kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden arkisia tarpeita osallisuutta edistävän työn tueksi.
Tietoa asiakastarpeista muotoiluluotaimen avulla
Muotoiluluotaimet ovat ihmislähtöisen suunnittelun
lähestymistapa, joka pyrkii asiakkaiden toiminnan ja kokemusten ymmärtämiseen
itseraportoinnin keinoin. Arkivihko on muotoiluluotain, jonka avulla asiakkaita
voidaan pyytää dokumentoimaan arjen kokemuksiaan muotoiluprosessin aktiivisina
osallisina. Muotoiluluotainten avulla voidaan päästä lähemmäs
palvelunkäyttäjien todellista kokemusmaailmaa, tarpeiden ymmärtämistä ja etsiä
uutta, näkemyksellistä ymmärrystä olettamusten ja ulkopuolelta havainnoitujen ongelmien
sijaan. (Mattelmäki 2005, 40.)
Kaisa Nuutilan (2024) opinnäytetyössä kuntouttavassa
työtoiminnassa käyviä osallistujia pyydettiin täyttämään arkivihkoon
ajatuksiaan ja kokemuksiaan kahden viikon ajan. Tutkimukseen osallistui viisi
henkilöä Päijät-Hämeen hyvinvointialueen työpajalta. Arkivihon avulla
lähestyttiin työtoiminnan asiakaskäyttäjän kokemusmaailmaa ja tarpeiden
ymmärtämistä. Sen pohjalta toteutetussa teemahaastattelussa syvennettiin ja
tarkennettiin tietoa dokumentoitujen kokemusten merkityksistä. Lopuksi
toteutettiin kokemustietoa visualisoiva polkutehtävä, joka suhteutti
kuntoutujien näköaloja ja tulevaisuushorisonttia. Näillä keinoilla haluttiin
tavoittaa kuvion 1 mukaisia asiakkaiden tunnepohjaisia kokemuksia ja jopa
unelmia.
![]() |
Kuvio 1. Tiedon tasot soveltaen Sanders & Stappers Convivial Toolbox kuvioita. Nuutila 2024, 19. (Mukailtu Icoorevits 2014.) |
Tulevaisuushorisontissa pelottava työllistyminen ja tulevaisuudensuunnittelun vaikeus
Riipinen (ym. 2023, 29) mukaan suomalainen kuntouttava
työpajatoiminta tähtää integraation edistämiseen, eli löytämään jokaiselle
mahdollisuus toteuttaa itseään osana yhteiskuntaa, yhdessä muiden kanssa.
Nuutilan kehittämistutkimukseen osallistuneilla työtoiminnan asiakkailla ei
ollut tietoa siitä, miten onnistua yhteiskunnassa tai miten yhteiskunta voi
hyväksyä yksilön olemassa olevilla resursseilla. Tämä johtuu siitä, etteivät
kuntoutujat kokeneet kykenevänsä täyttämään yhteiskunnan asettamia odotuksia. Osallistujia
yhdisti tarve tietää, mihin omilla taidoilla voisi edetä ja millaisia
kuntoutujan mahdollisuudet osana yhteiskuntaa voisivat olla. Kuntouttavan
työtoiminnan koettiin vastaavan tarpeisiin ja palveluun oltiin tyytyväisiä,
mutta osatyökykyisten työllistymismahdollisuuksista kuntouttavan työtoiminnan
jälkeen koettiin tiedonpuutetta. Tämä murentaa kuntoutujan tulevaisuus- ja
turvallisuuskuvan rakentumista, sillä vastuunotto omasta elämästä ja sen
suunnittelusta on liitetty niitä tukevaan osallisuuden kokemiseen. (THL 2024).
Opinnäytetyössä asiakastarpeiden ja palvelun tarjoaman
välisiä kuiluja kuvattiin GAP-analyysissä. GAP- analyysi osoitti, että
yhteiskunnan odotukset ovat ristiriidassa kuntouttavan työtoiminnan asiakkaan
tarpeiden kanssa. Osallistujat kokivat, ettei palveluista päättävä yhteiskunta
ymmärrä kuntoutujien monitahoisia ongelmia ja tervehtymisen vaatimia pitkiä
prosesseja. Työllistyminen koettiinkin pelottavana uhkana tulevaisuudessa.
Päätöksiä tekevän yhteiskunnan tulisi osoittaa, että se välittää kuntoutujista
ja ymmärtää jäseniään. Vastikkeellisen palvelun ei koettu perustuvan puhtaasti
vapaaehtoisuuteen, vaikka omaehtoinen kuntoutuminen ja kuntoutumisrauhan
salliminen olisi tärkeää turvallisten tulevaisuuden näkymien muodostumiseksi ja
eheytymiseksi. Huoli taloudellisesta pärjäämisestä aiheutti turvattomuutta,
sillä niukan taloudellisen tuen turva uhkaa järkkyä työkunnon heiketessä.
GAP-analyysissä havaittiin myös tarve kuntoutumisen ja työllisyyteen tähtäävän
palvelun erottamiseksi toisistaan. GAP-analyysistä selvisi myös selkeä kuilu
kuntoutujan tieto-osallisuuden toteutumisessa palveluiden käyttäjänä niin
tiedotuksen kuin viestinnänkin suhteen.
![]() |
Kuvio 2. Ote GAP-analyysistä. (Nuutila 2024, 39.) |
Kuntoutujan tulevaisuushorisontti ja jaksaminen täyttyy yksilön arjen hallinnan haasteista. Kun huoli jokapäiväisestä selviytymisestä moninaisessa niukkuudessa täyttää näköalaa, ei haaveille jää sijaa. Eteneminen pelottaa ja huoli pärjäämisestä syvenee, kun tulevaisuusvaateet kasvavat yksilön vahvistumisen myötä. Taloudellinen toimeentulo heikkenee hintojen noustessa ja tuntemattomiksi jääneiden työllisyysmahdollisuuksien tavoittelu tuntuu kuntoutujan kokemuksissa jopa riskiltä, kun se heikentää yksilön kokonaishyvinvointia. Tilannetta pahentaa työllisyysvelvoitteiden uhka ja yhteiskunnan ymmärtämättömyys kuntoutujien todellisesta tilanteesta. Eteneminen kuntouttavasta työtoiminnasta työkokeiluun tarkoittaa taloudellisen tuen pienenemistä ja lisää kuntoutujan turvattomuutta elämäntilanteiden siirtymissä.
Hektisessä nyky-yhteiskunnassa tarpeelliset ja nopeasti
helpottavat ratkaisut eivät ole saatavilla tasapuolisesti kaikille.
Kuntoutujalla ei ole varaa arjen helpotuksiin tai terveellisiin valintoihin.
Kuormittavan arjen pelastava pikaruoka voi aiheuttaa syvenevän taloudellisen
ahdingon ja ongelmien kierteen. Pelko tukien katkeamisesta tai viivästymisestä
haurastuttaa yksilön kokemusta omaan elämään vaikuttavana toimijana.
Onnistumiset lisäävät osallisuutta
Kouluttautumisesta ja työllistymisestä haaveiltiin
mielekkään ja sopivan työtehtävän löytämiseksi. Haastatteluun osallistuneet
kokivat iloa ja motivoituneisuutta yksilöllisestä etenemisestään,
arjenhallinnan vahvistamisesta ja kyvykkyyksien hyödyntämisestä. Tarve omien
mielipiteiden esittämiseksi vahvemman osallisuuden mahdollistamiseksi sekä
itsensä toteuttamiseen ja kehittämiseen oli selkeä. Haastateltavia kiinnosti,
minne juuri omilla vahvuuksilla voisi edetä ja miten onnistua.
Tulosten pohjalta kehitetyt Osallisuuden tasot tarjoavat
asiakaspalvelutyöhön keinoja tuetun ja onnistuneen osallisuuskeskustelun
järjestämiseksi. Osallisuuden toteutumista voidaan arvioida tutkimalla
asiakkaan kanssa yhdessä osallisuuden toteutumia koskevia konkreettisia
väittämiä. Työyhteisöt voivat lisäksi kehittää palveluaan osallisuuden tasojen
pohjalta pohtimalla, millaisilla kohtaamisilla, tiedotuksella ja toimilla
väittämien mukaisia kokemuksia on mahdollista tavoittaa asiakkaan näkökulmasta
katsottuna.
![]() |
Kuvio 3. Osallisuuden tasot. (Nuutila 2024, 63.) |
Kaisa Nuutila on LAB-ammattikorkeakoulusta 2024 valmistunut palvelumuotoilija (YAMK) ja työskentelee Päijät-Hämeen hyvinvointialueen TKI-yksikössä asukasosallisuuskoordinaattorina. Opinnäytetyön teon aikaan Nuutila toimi työvalmentajana työikäisten sosiaalipalveluissa Päijät-Hämeen hyvinvointialueella.
Mirja Kälviäinen on LAB-ammattikorkeakoulun
muotoiluajattelun ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon yliopettaja ja
käyttäjälähtöisen kehittämisen sekä muotoiluajattelun dosentti.
Lähdeluettelo
Icoorevits. 2014. Slideshare. Viitattu 27.1.2025.
Saatavilla https://www.slideshare.net/lcoorevits/summary-book-convivial-toolbox (Tekoälyllä
tehostettu kuvaus)
Mattelmäki, T. 2005. Design Probes. Viitattu 17.7.2024.
Saatavilla https://shop.aalto.fi/media/attachments/55d58/mattelmaki.pdf
Nuutila, K. 2024. Kuntouttavan työtoiminnan asiakkaan
osallisuuden tukeminen – Asiakaslähtöiset tarpeet ja suunnitteluajurit.
Viitattu 27.1.2025. Saatavilla https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120533451
Riipinen, T-L., Palo. S., Kinnunen, R., Pietikäinen, R.,
Piiroinen, M., Kivivuori, A., Pahlman, P. Into – etsivä nuorisotyö ja
työpajatoiminta ry. 2023. Työpajatoiminnan käsikirja - Valmennusta,
toiminnallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Ensimmäinen painos. Viitattu 27.1.2025.
Saatavilla file:///C:/Users/K%C3%A4ytt%C3%A4j%C3%A4/Downloads/Tyopajatoiminnankasikirja%20(1).pdf
THL Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2024. Osallisuusindikaattori mittaa osallisuuden kokemusta. Viitattu 27.1.2024. Saatavilla https://thl.fi/aiheet/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen/osallisuuden-edistaminen/heikoimmassa-asemassa-olevien-osallisuus/osallisuusindikaattori-mittaa-osallisuuden-kokemusta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti