Keväällä 2023 Päijät-Hämeen hyvinvointialueen sosiaalitoimistoissa huomattiin uusia kasvoja käytävillä ja työntekijöiden huoneissa, kun Kestävät ja vaikuttavat sote-palvelut Päijät-Hämeessä (RRP) -hankkeen Varhaista tukea mielenterveyteen ja sosiaaliseen toimintakykyyn -osaprojektin palkkaamat neljä psykiatrista sairaanhoitajaa jakautuivat työikäisten asiakasohjaukseen ja alkoivat työskennellä eri alueilla ja tiimeissä. Myös lapsiperhepalvelut ja vammaispalvelut saivat omat sairaanhoitajansa ja sosiaaliseen kuntoutukseen sijoittui kaksi sairaanhoitajaa. Sosiaalipalveluissa sairaanhoitajat otettiin ilolla vastaan. Näin alkoi sosiaalihuollon ja terveydenhuollon välinen työparityöskentely, jossa sosiaalialan ammattilaiset saivat psykiatrisilta sairaanhoitajilta apua ja tukea asiakastyöhön.
Ensimmäiset
työparityöskentelytilanteet olivat kaikille jänniä tapahtumia. Pohdimme, miten
sairaanhoitajien ja sosiaalihuollon työntekijöiden yhteistapaamiset sujuvat ja
miten asiakkaat ottavat sairaanhoitajan vastaan. Ovatko asiakkaat halukkaita
tapaamaan sairaanhoitajaa sosiaalihuollossa? Sairaanhoitajat aloittivat
työparityöskentelyn ja toteuttivat tarvittaessa yksilötapaamisia käyttäen
työmuotona ohjattua omahoitoa. Näillä
keinoilla pyrittiin siihen, ettei asiakasta tarvitsisi ohjata
terveydenhuoltoon. Jos asiakas kuitenkin tarvitsee terveydenhuollon palveluita,
sairaanhoitajat auttavat asiakkaita kontaktin saamisessa.
Sairaanhoitaja-sosiaaliohjaaja-työparit
ovat kehittäneet sosiaalihuollon asiakkaille myös suljetun ryhmän, jossa
käydään läpi arjen taitoja, taloutta ja tunnesäätelyä sekä keinoja ja ideoita
arjen helpottamiseksi. Ryhmän yhtenä tarkoituksena on ollut tarjota asiakkaille
vertaistukea ja kokemus siitä, etteivät he paini asioidensa kanssa yksin.
Mukaan olemme saaneet myös kokemusasiantuntijan, jonka panos ryhmässä on ollut
kullan arvoinen. Ryhmän suunnittelu ja toteutus on ollut sosiaaliohjaajien ja
sairaanhoitajien yhteinen projekti, josta on saatu paljon uusia
kokemuksia.
Kaikkien
uusien kehitteillä ja kokeilussa olevien työmallien lisäksi saimme mahdollisuuden
osallistua useamman sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijän sekä
kokemusasiantuntijan kanssa Turussa järjestettävään Sujuvat Palvelut -valmennuskokonaisuuteen.
Valmennuksessa keskiössä on asiakkaalle ja potilaalle tuotettava arvo. THL
tukee valmennusta ja vastaa sen sisällöstä. Kestävän kasvun ohjelmassa
kehittämisen kohteena ovat heikossa asemassa olevien asiakas- ja potilasryhmien
sosiaali- ja terveydenhuollon asiakaskokonaisuudet. Kävimme
vuoden aikana useamman kerran työskentelemässä ja kehittämässä työparityön mallintamista monialaisesti. Työskentelyn
aikana huomasimme, kuinka tärkeitä sosiaalihuollon ja terveydenhuollon
keskusteluyhteys sekä kokemusasiantuntijan näkökulmat tässä työssä ovat.
Työparityötä
on nyt kokeiltu useamman vuoden ajan ja yhteistyön kehittäminen jatkuu edelleen.
Työntekijät osaavat hyödyntää sairaanhoitajien ammattitaitoa ja
terveydenhuollon tuntemusta. Myös asiakkailta on saatu hyvää palautetta. Sairaanhoitajista
on tullut osa tiimejä, emmekä muista enää aikaa ennen heidän läsnäoloaan. Sosiaalihuollon ja terveydenhuollon yhteistyö
on tärkeää, sillä meillä on paljon yhteisiä asiakkaita. Ja ketä muita varten me
tekisimme työtämme sosiaali- ja terveydenhuollossa, kuin asiakkaita ja
potilaita varten?
Sosiaaliohjaaja Kati Jalava
Varhaista tukea mielenterveyteen ja sosiaaliseen toimintakykyyn -osaprojekti
Kestävät ja vaikuttavat sote-palvelut Päijät-Hämeessä (RRP)
Onnistumisia
työskentelyn aikana
”Asiakas
antoi minulle palautetta päihdekuntoutussuunnitelmatapaamisessa; "olet
ollut hyvä sosiaaliohjaaja ja osannut ottaa huomioon ADHD:ni". Asiakkaan
tulevaisuus näyttää lupaavalta; hänen päihdehistoriansa on pitkä, mutta nyt hän
on saanut tukiverkostoa kerättyä ympärilleen. Asiakas on löytänyt myös
harrastuksen, joka auttaa häntä pysymään erossa päihteistä. ”
Asiakasohjauksen sosiaaliohjaaja
Asiakasohjauksen sosiaaliohjaaja ja sairaanhoitaja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti